Leuvensebaan 253 - 3040 St. Agatha Rode


  Contact : 016/47.21.59

Praktijkwerking

Wij werken als team en willen door onze samenwerking een optimale zorg en continuïteit garanderen. We gebruiken een gemeenschappelijk dossier.
Bij afwezigheid van uw vaste arts kan een collega u steeds verder helpen.

Wij werken uitsluitend op afspraak.

Indien de agenda’s zijn volgeboekt, kunt u ons steeds opbellen voor een dringend consult de dag zelf.

Voor het  bespreken van laboresultaten , uitslag van beeldvorming of specialistenverslag , maakt u best een vervolgafspraak , tenzij dit anders is overeengekomen met de arts.

U kunt bij ons ook terecht voor:

  • EKG
  • Kleine heelkunde (nagelextractie, wegnemen kleine gezwelletjes)
  • Pre-operatief onderzoek
  • Zwangerschapsopvolging in samenwerking met gynecoloog
  • Uitstrijkjes en borstonderzoek
  • Zevendedags-onderzoek bij babies
  • Behandeling wratjes (vloeibare stikstof steeds aanwezig)
  • Levensverzekeringsonderzoek
  • Alle kindervaccins en tetanosvaccins ( gratis en op voorraad )
  • Plaatsen en verwijderen spiraaltjes

Het GMD ( Globaal Medisch Dossier ) geeft aan welke huisartsenpraktijk verantwoordelijk is voor uw dossier. Het  bevat al uw medische gegevens. Het maakt een beter overleg met externe artsen mogelijk aan de hand van een samenvatting ( Sumehr ).

Het is gratis voor de patiënt en zorgt voor een verhoogde terugbetaling.

Bij voorkeur maakt u een afspraak via onze site. Als u hierbij een mailadres opgeeft, krijgt u een bevestiging per mail en kunt u aan de hand hiervan uw afspraak zelf verplaatsen of annuleren

Uit respect voor de arts en de andere patiënten verwittigt u ten laatste vier uur voor uw afspraak als u een afspraak niet kunt nakomen. Zoniet kan de consultatie worden aangerekend.

Hebt u voor meerdere personen een vraag, maak dan één afspraak per persoon.

Schat u meer tijd dan een kwartier nodig te hebben (bv kleine heelkunde, levensverzekeringsonderzoek), boek dan 2 opeenvolgende afspraken of bel de dokter.

Ook voor het invullen van documenten of attesten maakt u een afspraak, gezien hiervoor inzage in het dossier nodig is of mogelijks met u een aantal vragen moeten worden overlopen.

Bij het boeken van een afspraak kunt u onder ‘Opmerkingen’ de reden van het consult vermelden. Indien u een video- of een teleconsult wil, kunt u dit ook hier vermelden.

Breng steeds uw ID-kaart mee. Voor kinderen: Kids-ID of ISI+kaart. Vermeldt elke belangrijke wijziging (verhuis, nieuw mailadres,
nieuw telefoonnummer, … ) bij het begin van de consultatie.

Spreek met uw arts af wanneer en op welke manier u de resultaten van een labo-onderzoek, een radiografie of een verwijzing kunt verkrijgen. Wij willen u graag stimuleren om u te registreren op Helena via Helena.care omdat dit zowel voor u als voor ons voordelen biedt ( zie ‘Mijn dossier‘ )

Alle artsen zijn geconventioneerd en volgen dus de officiële RIZIV-tarieven. Bij het merendeel van de patiënten wordt enkel het remgeld aangerekend . Dit is 30% hoger als uw GMD niet in onze praktijk is geregistreerd. Betaling gebeurt bij voorkeur met Bancontact of Payconiq.

Vanaf 2022 zijn we een erkende opleidingspraktijk . Onder onze supervisie doet een jonge arts zelfstandig consultatie. Elke consultatie wordt met ons teruggekoppeld. Het is een unieke kans om onze ervaring door te geven aan de jonge arts  en anderzijds nieuwe inzichten te verwerven.

Aan de zijkant van het gebouw zijn er een aantal ruime parkings voorzien.

Voor de ingang is er een parkeerplaats voor mensen met een beperking.

In uitzonderlijke gevallen, als de parking volzet is, kunt u parkeren op de parking van de SAR, doch enkel als de brasserie gesloten is.

vanaf 2022 zijn teleconsultaties en videoconsultaties terugbetaald. Het betreft uitzonderlijke contacten tussen de arts en de patiënt waarbij het onmogelijk is om naar de praktijk te komen. Voor de videoconsultaties moet u zich registreren op Helena (zie ‘Mijn Dossier‘)

Indien u een video- of een teleconsultatie wil, noteert u dit onder ‘ opmerkingen’ bij het boeken van een afspraak.

In de mate van het mogelijke worden huisbezoeken aangevraagd voor 10.00 uur.

We stimuleren u om zoveel mogelijk op consultatie te komen, gezien we veel meer faciliteiten hebben in de consultatieruimte dan tijdens een huisbezoek.

Als iemand van de dokters aanwezig is in de praktijk, kunt u ons telefonisch bereiken.

Drukt u op voorkeuzetoets 1, dan neemt iemand van de dokters op. Als u op 2 drukt, dan kunt u een specifieke arts kiezen, waarmee u wenst doorverbonden te worden.

Indien u een bepaalde arts telefonisch wil spreken, belt u tijdens zijn/haar consultatie-uren (zie afspraken).

Als we telefonisch niet bereikbaar zijn, wordt de telefoon doorgeschakeld naar een telefoonsecretariaat.

’s Avonds en in het weekend wordt de telefoon doorgeschakeld naar de wachtdienst (tel 1733).

Vraag  steeds voldoende herhaalvoorschriften  tot het volgende consult. Voorzie tijdig een vervolgafspraak en wacht niet tot de medicatie helemaal op is. Voorschriften worden niet telefonisch verschaft.

Indien in uitzonderlijke gevallen toch een voorschrift of document wordt klaargelegd, spreek je met de desbetreffende arts af hoe en wanneer dit kan worden opgehaald.

We werken nagenoeg uitsluitend met elektronische voorschriften. Dit is zeer veilig en gemakkelijk. U kunt de voorschriften aan de hand van de e-ID (of Kids-ID of ISI+ kaart) van de patiënt in een apotheek naar keuze afhalen. Gezien elk voorschrift apart geregistreerd is, kan elke medicatie dus ook apart worden afgehaald in de apotheek.

U kunt nazien wélke voorschriften u nog te goed hebt, hoevéél u er nog te goed hebt en welke de vervaldatum is op www.mijngezondheid.belgie.be, Helena of via de app Voorschriftopzak op uw smartphone.

Via de website www.mijngezondheid.belgie.be kunt u openstaande voorschriften reserveren bij een apotheek naar keuze.

Bescherming van de persoonsgegevens en gezondheidsgegevens

Huisartsen ROOI hecht groot belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens en we verwerken uw persoonsgegevens met de nodige zorg en aandacht voor de veiligheid van deze gegevens. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die toelaten dat u als persoon geïdentificeerd kan worden. Huisartsen ROOI houdt zich aan de wettelijke bepalingen rond de bescherming van persoonsgegevens en de rechten die u als patiënt heeft (waaronder de nieuwe Europese verordening en de wet op patiëntenrechten). De persoonsgegevens en gezondheidsgegevens worden verwerkt door Huisartsen ROOI , Leuvensebaan 253 te St. Agatha Rode en worden enkel verwerkt voor het doeleinde waarvoor ze ingezameld zijn en enkel zolang dit hiervoor nodig is.

DOEL van de verwerking

De persoonsgegevens worden door ons verwerkt met als doel het verzorgen van een goede gezondheidszorg, zowel naar preventie als naar diagnose en behandeling toe (AVG artikel 9.1.f). We houden ons aan de wettelijke verplichtingen die ons als zorgverlener zijn opgelegd (AVG artikel 6.1.c), en zijn onderhevig aan het beroepsgeheim (of geheimhoudingsplicht) (AVG artikel 9.3). Een aantal persoonsgegevens kunnen verder gebruikt worden voor de financiële afhandeling van uw consultatie, voor boekhoudkundige verwerking worden er verder geen onmiddellijk identificeerbare
gegevens gebruikt.

Bepaalde gegevens worden ook opgevraagd voor wetenschappelijk onderzoek. Sommige van deze samenwerkingen aan wetenschappelijk onderzoek gebeuren in het kader van wettelijke
verplichtingen en kaderen binnen de volksgezondheid.

In bepaalde gevallen hebben ook ( toekomstige ) medewerkers (beperkte) toegang tot bepaalde persoonsgegevens, bijvoorbeeld bij het vastleggen van afspraken. Doel van deze verwerking is het vlotter laten lopen van de praktijkwerking, en de arts voldoende tijd te geven om aan de patiënten te besteden (AVG artikel 6.1.f). Deze medewerkers zijn ook verplicht tot geheimhouding, en hebben niet meer toegang tot uw gegevens dan strikt noodzakelijk voor het uitvoeren van hun takenpakket. Alle zorgverleners van Huisartsen ROOI zijn eveneens gebonden aan het beroepsgeheim, en hebben ook enkel toegang tot die gegevens die nodig zijn om hun deel van de zorg op zich te nemen.
Uw medisch dossier dient volgens de wettelijke bepalingen 30 jaar bewaard te worden. Overige informatie die niet tot uw medisch dossier behoort, wordt volgens de wettelijk vastgelegde termijnen bewaard of niet langer dan noodzakelijk voor het vervullen van het doel van de verwerking .

Delen van gegevens:
De gegevens die we van u verwerken, worden enkel gedeeld in het kader van uw gezondheidszorg met andere artsen of zorgverleners met wie u een behandelrelatie hebt of anders geanonimiseerd gedeeld. Enkel deze informatie wordt gedeeld die noodzakelijk is voor uw behandeling door een andere zorgverlener.
Indien u uw geïnformeerde toestemming hebt gegeven, worden deze gegevens op beveiligde manier digitaal ter beschikking gesteld aan andere zorgverleners. Enkel indien u een behandelrelatie aangaat met deze zorgverleners, zullen zij ook effectief inzage hebben tot uw gegevens.
In het kader van wettelijke verplichtingen zoals terugbetalingen van verstrekte hulp door verzekeringsinstellingen, worden bepaalde gegevens ook gedeeld met uw eigen ziekenfonds, of voor niet-verzekerde patiënten ten laste van het OCMW, met uw eigen OCMW.
Voor medewerking aan wetenschappelijk onderzoek, kunnen er ook gegevens worden verwerkt. Alle verwerkingen gebeuren door instanties die de correcte toelatingen en machtigingen hebben gekregen voor de verwerking van deze gegevens. Gegevens worden samengevoegd en alle maatregelen worden genomen zodat deze niet herleid kunnen worden naar individuele personen.

Uw rechten als patiënt:
U hebt het recht op inzage van uw eigen persoonsgegevens. U kan deze opvragen, inkijken, corrigeren en eventueel wijzigen. In bepaalde gevallen kan u ook vragen om de verwerking van de gegevens tijdelijk te beperken. Deze vragen kunnen enkel geweigerd worden indien deze een ernstige bedreiging vormen voor uw gezondheid. Een vraag tot het verwijderen van persoonsgegevens of beperking van de verwerking ervan kan enkel indien er geen wettelijke verplichtingen op de verwerking en bewaartermijnen van deze gegevens rusten. Vragen tot inzage in uw dossier kan u richten aan uw huisarts. Bij vragen of klachten kan u ook steeds bij uw arts of zorgverlener terecht.
Indien u een inbreuk vermoedt op de verwerking van uw persoonsgegevens en uw arts of zorgverlener kan geen uitsluitsel bieden, hebt u de mogelijkheid een klacht neer te leggen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.